Applified bij Bedrijf Zoekt App event in Bussum

Vorige week bezocht Applified de 2e editie van ‘Bedrijf zoekt app’, in Spant!, Bussum. Waar het vorig jaar nog draaide om overtuiging en het wáárom mobile, werd er dit jaar veel meer gesproken over het hóe mobile. Er was dan ook nog maar een enkeling die een slide vertoonde waarop de waanzinnige groei van mobiel gevisualiseerd werd. Het behoeft niet meer gezegd te worden. Mobile is niet langer meer óók een onderdeel van de marketing mix. Ik zou zelf durven zeggen dat het aan de basis van marketing is komen te staan, en verschillende doelen van online marketing kan realiseren: webvertising, verzameling van klantgegevens en gedrag, social media integratie, location-based marketing, feedback verkrijgen, campagnes, etcetera.

Interessant van dit event waren dan ook de bedrijf specifieke cases. Rituals, NU.nl (5 mln unieke bezoekers per maand!), NOS, TV gids, vertelden over hun keuzes voor verschillende mobiele platforms en het grote mobiele gebruik door hun klanten. Het congres was georganiseerd rond plenaire en parallel sessies. Netwerken kon Applified verder op het netwerkplein, waar het vol stond met app zoekenden, collega aanbieders, marketeers, cloud computers, software leveranciers en consultants.

Een aantal heldere boodschappen die ik graag met jullie deel:

  • Wees niet bang met in-app advertenties. Veel bedrijven zijn hier vaak nog huiverig over. Enkele negatieve reviews levert het vaak wel op, maar toch wordt het overheersend goed ontvangen. Er werd duidelijk geadviseerd ruimte voor advertising vanaf het begin mee te nemen in het visual design. Zolang een advertentie onderdeel lijkt van de app (mooi voorbeeld van de TV gids voor Windows Mobile), zal dit de gebruiker weinig storen.
  • Meten is weten. Luister niet alleen naar je gebruikers, maar bestudeer ook regelmatig de analytics (tegenwoordig ook voor mobile via Google analytics), en analyseer het gedrag van je gebruikers. Waarom doe ik iets mobiel als bedrijf? Definieer KPIs en meet of het gewenste effect behaald wordt met je app(functionaliteit).
  • Maak geen definitieve keuzes wat betreft platform. Het is namelijk niet zo dat 1 platform altijd het beste is. Voor elke case, doelgroep, doel, is het belangrijk opnieuw te bepalen welk platform het meest geschikt is. Ja, HTML5 is een relatief goedkope oplossing voor snelle uitrol naar alle besturingssystemen, en responsive sites zijn goede oplossingen. Native apps bieden echter een hele andere beleving en andere mogelijkheden voor de gebruiker, maar moeten ook de investering waard zijn. Het kan dus goed dat je als bedrijf voor een optimale combinatie van verschillende mobiele oplossingen, tegelijkertijd, kiest. Innovatie en consumer bepaalt, zouden leidraad moeten worden aangenomen bij het kiezen van oplossingen.
  • Hoe kom ik hoog in de appstore? Apps worden het meest gedownload door gebruikers op aanraden van familie/vrienden en via zoeken in de App store. Je kunt een aantal dingen doen om ervoor te zorgen dat je app zo goed mogelijk in de app store gevonden wordt. Het heeft allemaal te maken met gevonden worden, eruit springen, en gekozen worden. Belangrijk is uiteraard dat je voldoet aan de regels van de desbetreffende appstore (specifiek voor Apple’s appstore belangrijk). Kwalitatief design (een goede User Interface) is hier ook erg doorslaggevend. Het zorgt voor snelheid en soepel verloop van de app. Gebruiken van de nieuwe features van telefoons & besturingssystemen is daarnaast iets waar gebruikers van houden. Belangrijke punten zijn verder: de naam van de app/ontwikkelaar, het icoon van de app, aantal downloads, reviews, de begeleidende korte en lange omschrijving, en natuurlijk marketing buiten de store. Applified adviseert bedrijven hier graag meer over!
  • Veel innoveren. Veel releases met verbeteringen, kort op elkaar, spreekt tot de verbeelding. Innoveren betekent dan ook keuzes maken. Snel beginnen en later updaten op basis van gebruikersfeedback zorgt dan ook nog eens voor meer downloads uit de appstore.
  • Zorg voor goede MDM software. Een shift in IT paradigma. Wees je bewust van risico’s en bepaal strategie voordat je met mobile aan de slag gaat. Mobile behoeft dan ook een shift in paradigma voor IT. Waar vroeger alles controleerbaar was (netwerk, besturingssytemen, apps, toestellen), is het dat nu niet meer. Kosten, beveiliging en integratie met de cloud, webservices, baren de meeste zorgen. IBM adviseert goed te kijken naar de huidige IT security en management policies voor laptop en desktop. Hoe flexibel zijn de protocollen voor corporate data, apps en enterprise access? Wat kan hiervan gebruikt worden en wat moet er aangepast worden voor personal devices?

Wil je meer weten? Applified verzorgt sinds kort mobile clinics voor mobile strategie bepaling op verschillende niveaus. Je weet ons te vinden!

No comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>